– نفرهاتان صف ایستاده ان لب مرز. آماده حمله به افغانستان. این مردم طاقت یک جنگ دیگر رو ندارن.

– این جنگ علیه مردم افغانستان نیست، به نفع اونهاست.

هیچ جنگی به نفع هیچ مردمی نیست ….

« مزارشریف، کارگردان: عبدالحسین برزیده – 1393 »

توضیح بیشتر: فیلم سینمایی “مزارشریف” با بازی حسین یاری، مهتاب کرامتی و مسعود رایگان، روایتی ست از کشتار دیپلمات های ایرانی در کنسولگری ایران در شهر مزارشریف افغانستان که به دنبال هجوم نیروهای طالبان منجر به شهادت ده تن از کارکنان کنسولگری ایران می شود.

کشتار دیپلمات‌های ایرانی روز ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ (۰۸ آگوست ۱۹۹۸) در کنسولگری ایران در مزارشریف به دنبال اشغال شهر توسط نیروهای طالبان رخ داد. در ابتدا مرگ هشت دیپلمات گزارش شد. مدتی بعد مرگ دو دیپلمات و یک روزنامه نگار دیگر نیز تایید شد.

در ادامه برای افرادی که می خواهند بیشتر در مورد این حادثه بدانند، مطالبی را به نقل از روزنامه ی همشهری که در همان دوران چاپ و منتشر شده، نقل می کنم:

یکشنبه 18 مرداد 1377 - مزارشریف به اشغال نیروهای طالبان درآمد
براساس آخرین گزارشها مزارشریف از صبح دیروز در آتش میسوزد و غیرنظامیان همچنان از خانه های خود میگریزند. روسیه، كشورهای آسیای مركزی و تركیه نگرانی خود را از جنگ افروزی طالبان اعلام كردند. نیروهای طالبان دیروز كنترل شهر مزارشریف را به دست گرفتند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، با تسلیم شدن تعدادی از فرماندهان محلی در مزارشریف نیروهای طالبان كنترل كامل این شهر را به دست گرفتند. منابع جبهه متحد اسلامی نیز میگویند در پی درگیری شدید چند روز گذشته و توافق برخی از فرماندهان جنبش ملی شمال با طالبان كنترل شهر از دست این نیروها خارج شد. نظامیان طالبان دیروز از دو محور به سوی مزارشریف پیشروی كردند. در كنار حملات زمینی، هواپیماهای طالبان نیز در چند نوبت خطوط دفاعی نیروهای مخالف را در حومه مزارشریف بمباران كردند. براساس گزارشهای رسیده در این حمله گسترده دست كم پنج هزار تن از نیروهای طالبان شركت داشتند. براساس آخرین گزارشهای رسیده نظامیان طالبان ساختمان های دولتی و مسجد مركزی شهر مزارشریف را اشغال كرده اند و در پاره ای موارد غیرنظامیان را به قتل رسانده اند. دقایقی قبل از استقرار كامل نیروهای طالبان در شهر مزارشریف تعدادی از مردم وحشتزده این شهر فرار كردند. در مزارشریف بسیاری از خانه ها تخریب شده و در حال سوختن هستند و صدای انفجارهای پی در پی شنیده میشود. در همین حال سفارت پاكستان در مسكو دخالت كشورش را در مناقشه افغانستان تكذیب كرد. سفارت پاكستان روز جمعه در اعلامیه ای اظهارات نماینده برهان الدین ربانی رئیس جمهوری افغانستان را در مورد شركت پاكستان در درگیریهای جاری این كشور نادرست خواند. به دنبال تصرف مزارشریف توسط طالبان معاون وزیر امور خارجه روسیه دیروز باردیگر تاكید كرد روسیه و دیگر كشورهای مشترك المنافع باید در برابر تعرضات احتمالی طالبان به مرزهای جنوبی این كشورها اقدام كنند. چین و قزاقستان نیز نسبت به تهدیدی كه از سوی طالبان متوجه این كشورها است ابراز نگرانی كردند.
به گزارش خبرگزاری آلمان از آنكارا سخنگوی وزارت امور خارجه تركیه با انتشار بیانیه ای اعلام كرد، تحولات جنگ داخلی نشان داده است كه مسئله از طریق راههای نظامی حل و فصل نمیشود. در این بیانیه همچنین آمده است آنكارا معتقد است راه حل دائمی جنگ دیرینه افغانستان تنها از طریق گفتگو و تشكیل یك دولت فراگیر با حضور نمایندگان سه گروه درگیر به دست می آید. تركیه همچنین از دیگر كشورها خواست تا از مداخله درامور داخلی افغانستان و ارسال كمك های نظامی به جناحهای درگیر خودداری نماید. آنكارا همچنین از نقض حقوق زنان و كودكان تحت حكومت طالبان ابراز نگرانی كرد و از این گروه خواست فعالیت های سازمان های امدادرسانی خارجی در كشور را متوقف نكند.
سه شنبه 20 مرداد 1377 - خرازی خواستار مداخله صلیب سرخ جهانی برای رهایی دیپلمات های ایرانی از اسارت طالبان شد
در پی بی اعتنایی دولت پاکستان و گروه طالبان به درخواست ایران برای آزادی دیپلمات های ایرانی و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، دیروز کمال خرازی وزیر امور خارجه ایران در پیامی به رئیس صلیب سرخ جهانی از وی خواست هرچه سریعتر با اعزام هیاتی به قندهار وسائل آزادی دیپلمات های ربوده شده ایرانی را فراهم کند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی منابع خبری افغانستان پیش از این گزارش داده بودند نیروهای طالبان دیپلمات های ایرانی و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی را اواخر دوشنبه شب از پایگاه هوایی شیندند به شهر قندهار در جنوب افغانستان منتقل کرده اند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این پیام اطلاعات لازم را درخصوص ربوده شدن دیپلمات های ایرانی از مزارشریف و انتقال آنان به قندهار در اختیار سوماروگا رئیس صلیب سرخ جهانی قرار داد. دکتر کمال خرازی در این پیام همچنین اقدام های صورت گرفته در ارتباط با دولت پاکستان و مسئولیت آن کشور در این خصوص را تشریح کرد.
وزیر خارجه ایران، پیش از مکاتبه با صلیب سرخ جهانی، در تماس تلفنی با سرتاج عزیز وزیرامور خارجه پاکستان مراتب نگرانی و اعتراض شدید خود را به تجاوز طالبان به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مزارشریف و همچنین دستگیری کارکنان آن به اطلاع رهبران اسلام آباد رسانده بود. خرازی در آن گفتگو به همتای پاکستانی خود گفت: همانطور که دولت جمهوری اسلامی ایران قبل از تصرف مزار شریف توسط طالبان در یک اقدام پیشگیرانه حفظ جان و امنیت شاغلین در کنسولگری جمهوری اسلامی ایران را از دولت پاکستان خواسته بود اکنون نیز از پاکستان می خواهد وسیله آزادی هرچه سریعتر دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران را فراهم سازد.
دکتر خرازی ادعای طالبان را مبنی براین که کارکنان کنسولگری قبل از اشغال ساختمان آن نمایندگی محل را ترک کرده بودند کذب محض خواند و گفت همانگونه که طالبان و مقامات پاکستان بلافاصله پس از اشغال کنسولگری جمهوری اسلامی ایران ما را از سلامتی و امنیت کارکنان کنسولگری ایران مطمئن ساختند، جای هیچگونه تردید وجود ندارد که افراد مذکور در اختیار طالبان میباشند.
دکتر کمال خرازی اضافه کرد مسئولیت حفظ جان و امنیت کارکنان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران بر عهده طالبان و دولت پاکستان است.
سرتاج عزیر در پاسخ گفت: نواز شریف نخست وزیر پاکستان دستور داده است کلیه امکانات پاکستان برای کسب اطلاع از وضعیت کارکنان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران و آزادی آنها بکار گرفته شود. وزیر خارجه پاکستان ابراز امیدواری کرد که پس از تماس با طالبان هرچه زودتر مقامات جمهوری اسلامی ایران را از سرنوشت افراد به اسارت گرفته شده مطلع سازد، اما تاکنون در این زمینه اقدام موثری انجام نداده است.
در همین حال خوزه لوئیس سولانو سخنگوی وزارت امورخارجه اسپانیا دستگیری سرپرست دفتر نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی در افغانستان و دیپلمات های ایرانی در مزار شریف را توسط گروه طالبان به شدت محکوم کرد. این سخنگوی وزارت امورخارجه اسپانیا دیروز در مصاحبه تلفنی با دفتر نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی در مادرید گفت: دولت اسپانیا تلاش میکند تا از طریق اتحادیه اروپا گروه طالبان را برای آزادی سریع محمود صارمی و دیپلمات های ایرانی تحت فشار قرار دهد. وی گفت: دولت اسپانیا هرگونه حملات خرابکارانه، تروریستی و آدم ربائی را به شدت محکوم می کند و خواستار آزادی فوری افراد مذکور است. این سخنگوی وزارت امورخارجه اسپانیا خاطرنشان کرد: دستگیری افراد یاد شده در افغانستان مغایر با قوانین بین المللی است و به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. وی گفت: دولت اسپانیا به تلاش های خود در مجامع بین المللی برای آزادی این اتباع ایرانی در افغانستان ادامه خواهد داد.
چهارشنبه 21 مرداد 1377 - پاكستان از نفوذ خود بر طالبان برای حفظ امنيت ايرانيان استفاده خواهد كرد
وزیر خارجه پاكستان سه روز پیش به ایران اطمینان داد كه دیپلمات های ربوده شده زنده اند.
سفارت پاكستان در تهران روز گذشته اعلام كرد كه دولت پاكستان نمی تواند مسئولیت سلامتی اتباع ربوده شده ایرانی توسط گروه طالبان را بر عهده گیرد. اما از نفوذ خود بر طالبان برای حفظ امنیت ایرانیان استفاده خواهد كرد. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی در پی ربوده شدن حداقل یازده دیپلمات و خبرنگار ایرانی كه پس از اشغال شهر مزارشریف توسط گروه طالبان به وسیله این گروه صورت گرفت وزیرخارجه ایران با ارسال نامه ای خطاب به دولت پاكستان، آن دولت را مسئول مستقیم حفظ جان و امنیت ربوده شدگان اعلام كرد، اما سفارت پاكستان روز گذشته با صدور این بیانیه ضمن این كه دولت پاكستان را مسئول حفظ جان و سلامتی دیپلمات ها و خبرنگار ایرانی ربوده شده ندانست، با این حال تصریح كرد كه دولت پاكستان از تمام امكانات و نفوذ خود بر طالبان برای حفظ امنیت و ایمنی ایرانیان استفاده خواهد كرد.
صدور این بیانیه در شرایطی است كه بنا به گزارش خبرگزاری های متعدد نیروهای پاكستانی با حضور مستقیم در نقاط مورد تهاجم گروه طالبان ضمن تقویت مواضع آنان، موضع نیروهای ائتلاف متحد علیه طالبان را تضعیف كرده اند و وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با توجه به نقش مستقیم دولت پاكستان در حمایت از طالبان و حضور آنان در منطقه مزارشریف، مسئولیت حفظ جان اتباع ربوده شده ایران را بر عهده دولت پاكستان گذارده است.
از سوی دیگر سفیر ایران در اسلام آباد پاكستان ضمن تكذیب خبر خبرگزاری فرانسه در مورد بازگشت دیپلمات های ایرانی اسیر در افغانستان، اعلام كرد هیچ اطلاعی از وضعیت و مكان نگهداری این دیپلمات ها در دست نیست.
خبرگزاری فرانسه روز گذشته از اسلام آباد گزارش داد: سازمان ملل یك گروه از اتباع ایرانی، از جمله دیپلمات ها و خبرنگار ربوده شده را از استان بامیان در مركز افغانستان تخلیه و به اسلام آباد منتقل كرده است. خاطرنشان می شود كه دیپلمات های ایرانی در ساختمان نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران در شهر مزارشریف در شمال افغانستان حضور داشتند و به هنگام حمله نیروهای طالبان به این شهر به گروگان گرفته شدند.
پاكستان ساعاتی پس از آنكه دیپلمات های ایرانی به اسارت طالبان درآمدند به ایران اطمینان داد كه همه آن ها در سلامتی و امنیت به سرمی برند. وزیر خارجه ایران با استناد به همین گفته از همتای پاكستانی خود خواست برای رهایی ربوده شدگان كوشش كند، اما اكنون اسلام آباد در پی سلب مسئولیت از خود است.
چهارشنبه 28 مرداد 1377 – گروه طالبان مانع دیدار نماینده ایران با دیپلمات ها و خبرنگار ایرانی شد
سركنسول جمهوری اسلامی ایران در جلال آباد با اتباع ایرانی ربوده شده توسط طالبان در قندهار دیدار كرد اما گروه طالبان مانع دیدار وی با دیپلمات ها و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی شد.
بروجردی نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان در گفتگو با واحد مركزی خبر ضمن اعلام این خبر گفت در ادامه تلاش وزارت امورخارجه كشورمان برای آزادسازی ربوده شدگان ایرانی سركنسول جمهوری اسلامی ایران درجلال آباد دو روز پیش عازم قندهار شد و در دو روز اقامت خود در این شهر با امدادگران و رانندگان ایرانی ربوده شده به دست طالبان در شمال افغانستان دیدار كرد.
بروجردی گفت: همگی ایرانیانی كه نماینده كشورمان با آنها دیدار كرد در سلامت كامل به سر می برند و تلاش برای آزادی آنها با جدیت ادامه دارد. نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران همچنین افزود: با وجود تاكید مجدد منابع موثق افغانی مبنی بر ربوده شدن یازده دیپلمات ایرانی و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران به دست گروه طالبان در مزارشریف و حضور آنها درقندهار، متاسفانه طالبان اجازه دیدار سركنسول جمهوری اسلامی ایران درجلال آباد با یازده دیپلمات ایرانی ربوده شده در مزارشریف را ندادند.
از سوی دیگر خانواده های رانندگان ایرانی كه در تهاجم گروه طالبان به شهر مزارشریف به اسارت درآمده اند روز گذشته با اجتماع مقابل دفتر سازمان ملل در تهران خواستار تلاش سازمان های بین المللی برای آزادی اعضای خانواده خود شدند. در همین حال سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاكستان در دیدار با رئیس ستاد ارتش آن كشور نگرانی تهران از بازداشت دیپلمات های ایرانی در افغانستان را به وی اطلاع داد.
روزنامه اردو زبان جنگ(چاپ راولپندی) روز گذشته با درج این خبر همچنین نوشت كه یک هیات به سرپرستی سركنسول ایران در جلال آباد افغانستان روز دوشنبه ضمن بازدید از قندهار با مقامات طالبان گفت وگو كرد و خواستار آزادی یك خبرنگار و دیپلمات های ایرانی شد. مقامات طالبان در این دیدار تصریح كرده اند دیپلمات های ایرانی در بازداشت این گروه نیستند و آن ها از این موضوع اطلاعی ندارند.
پنجشنبه 29 مرداد 1377 – هشدار وزیر امور خارجه ایران به پاكستان
سفیر پاكستان در تهران بعد از ظهر دیروز در ملاقات با كمال خرازی وزیر امور خارجه پیام كتبی نواز شریف نخست وزیر پاكستان را برای آقای خاتمی، تسلیم وی كرد.
به گزار ش خبرگزاری جمهوری اسلامی در این ملاقات سفیر پاكستان با ارائه گزارشی از تلاشهای اسلام آباد برای آزادی اتباع ایرانی به گروگان گرفته شده توسط طالبان اظهار داشت: دولتش به تلاشهای خود در این ارتباط ادامه خواهد داد.
دكتر خرازی این اقدامها را ناكافی دانست و تاكید كرد: اسلام آباد با توجه به نفوذ بسیار زیاد خود بر طالبان بایستی اقدامهای جدی تری در این زمینه به عمل آورد و موجبا ت آزادی فوری گروگانهای ایرانی را فراهم سازد. وزیر امور خارجه گفت چند روز پیش از سقوط شهر مزارشریف، جمهوری اسلامی ایران رسما از دولت پاكستان خواسته بود تضمینات لازم را از طالبان به منظور رعایت مصونیت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران و تامین امنیت جانی دیپلماتهای ایرانی اخذ نماید. وی افزود: دولت پاكستان پس از تماس با طالبان و هماهنگی با آنها اطمینان لازم را به ما داده بود كه در صورت تصرف مزارشریف امنیت و سلامت شاغلان در سركنسولگری ایران تامین خواهد گردید.
آقای خرازی افزود: با توجه به این هماهنگی كه عینا در مورد جلال آباد و هرات نیز قبلا تجربه شده بود تجاوز به سركنسولگری جمهوری اسلامی ایران و اشغال آن توسط طالبان و گروگانگیری دیپلماتهای ایرانی كه مغایر با همه مقررات و كنوانسیونهای بین المللی است به هیچ وجه قابل توجیه نیست. وزیر امور خارجه همچنین حساسیت شدید دولت و ملت ایران را نسبت به وضعیت ایرانیان به گروگان گرفته شده خاطرنشان كرد و خواهان اقدام عاجل مقامهای پاكستانی برای آزادی این گروگانها شد.
وی تصریح كرد ادامه این روند بدون شك بر روابط دو كشور تاثیر منفی به جای می گذارد و طالبان باید بداند كه اینگونه اقدام ها امنیت كل منطقه را در خطر قرار خواهد داد.
شنبه 31 مرداد 1377 – درخواست ایران از دبیرکل سازمان ملل برای وارد کردن فشار بر گروه طالبان و دولت پاکستان
نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه ای به دبیرکل این سازمان اعلام کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران، طالبان و حامیان خارجی آن را مسئول حفظ جان اتباع ایرانی در بند طالبان و آزادسازی سریع آنان می داند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، محمدهادی نژادحسینیان با ارسال نامه ای به کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل از وی خواست دفاتر سازمان ملل را برای فشار واردکردن بر گروه طالبان و دولت پاکستان به خاطر حفظ جان و آزادی ایرانیان در بند به کار بگیرد. نژادحسینیان در نامه خود اسامی و مشخصات کامل کارکنان به اسارت گرفته شده سرکنسولگری ایران و نماینده ایرنا در مزارشریف را به اطلاع دبیرکل سازمان ملل رسانده است.
در این نامه آمده است: علاو ه بر یازده تن از کارکنان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران و نماینده ایرنا در مزارشریف 36 تن از امدادگران ایرانی نیز در روز حمله طالبان به اسارت گرفته شدند که بر اساس گزارش های رسیده همگی به شهر قندهار منتقل شده اند. جمهوری اسلامی ایران از بدو شروع حمله طالبان از دولت پاکستان خواستار تضمین امنیت کارکنان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مزارشریف و حفظ جان آنان شده است.
نژادحسینیان ضمن ابراز نگرانی عمیق از تاخیر گروه طالبان در آزادسازی اتباع ایرانی در بند این گروه تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران تاخیر بیشتر در آزادسازی اتباع خود را کاملا غیرقابل قبول می داند و برای اجرای مسئولیت خود در حفظ امنیت و سلامت اتباع ایران آمادگی کامل دارد. با این وجود دولت جمهوری اسلامی ایران امید دارد که اتباعش به سرعت و سالم و بدون تاخیر بیشتر از طریق مذاکره و راه های مسالمت جویانه آزاد شوند. لذا دولت جمهوری اسلامی ایران از دبیرکل و شورای امنیت تقاضا دارد این مساله را به عنوان مساله ای حیاتی در نظر داشته باشد و نتیجه تلاش دفاتر این نهاد بین المللی را به اطلاع نمایندگی ایران در سازمان ملل برسانند.
شنبه 21 شهریور 1377 – به مناسبت شهادت دیپلمات ها و خبرنگار ایرانی در مزارشریف مقام معظم رهبری سه روز عزای عمومی اعلام كردند
در پی شهادت كارگزاران سیاست خارجی به دست گروه طالبان در مزارشریف افغانستان پیام تبریك و تسلیتی از طرف دفتر مقام معظم رهبری صادر شد.
متن پیام بدین شرح است:
انا ﻟﻠﻪ و انا الیه راجعون
خبر شهادت كارگزاران پاكباخته سیاست خارجی و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به دست دژخیمان جلاد و نامسلمان طالبان در مزارشریف افغانستان باعث تاسف و اندوه مسئولان و ملت شهیدپرور ایران شد.
مقام معظم رهبری مدظله عالی شهادت این عزیزان پاكباخته را به محضر مبارك حضرت ولی عصر (عج) و ملت عظیم الشان ایران و خانواده های معظم آن عزیزان تبریك و تسلیت عرض نموده و فرمودند از روز شنبه 21/06/1377 به مدت سه روز عزای عمومی اعلام شود.
امید است مردم شهیدپرور، قدرشناس و فهیم ایران با بزرگداشت خاطره این شهیدان مظلوم و والامقام تسلی خاطر خانواده های بزرگوار این عزیزان را فراهم آورند.
دفتر مقام معظم رهبری
سه شنبه 24 شهریور 1377 – پیکرهای مطهر شهدای ایرانی مزارشریف به تهران منتقل شد
نیمه شب دیشب با هواپیمای کمیته بین المللی صلیب سرخ، پیکرهای مطهر شهدای ایرانی مزارشریف وارد تهران شد و مورد استقبال آقای خاتمی رئیس جمهوری و اعضای دولت وی قرار گرفت. ساعتها پیش از فرود این هواپیما، خانواده شهید صارمی خبرنگار شهید خبرگزاری جمهوری اسلامی و خانواده 9 دیپلمات ایرانی و جمعی از سفیران و نمایندگان کشورهای خارجی در تهران در فرودگاه مهرآباد حضور یافته بودند تا از پیکر مطهر شهدای کشورمان استقبال کنند.
پنجشنبه 26 شهریور 1377 – شاهد جنایت طالبان در کنسولگری ایران، امکان قریب الوقوع برخورد نظامی
وزیر خارجه ایران: پیش از هرگونه برخورد نظامی با طالبان، راه های سیاسی و مسالمت آمیز را می آزماییم.
یگانهای نیروی زمینی ارتش از 10 استان عازم شرق کشور شدند؛ این یگان ها از استان های آذربایجان غربی و شرقی، لرستان، کرمانشاه، فارس، اصفهان، قزوین، کرمان و تهران به طور همزمان به مناطق شرق کشور اعزام شدند. پیش از این 3 لشگر 77 پیروز خراسان، 58 ذوالقدر و 88 زرهی سیستان و بلوچستان در شرق کشور استقرار یافته بودند. ادوات و تجهیزات محمول به منطقه مانور، شامل تانک ها، نفربرها، توپهای سنگین و نیمه سنگین، هلی کوپترهای هجومی کبری مجهز به موشک ها، راکت های جنگی و هلی کوپترهای ترابری شنوک و 214 کاتیوشا، تجهیزات مهندسی رزمی، وسایل پزشکی و امکانات راه اندازی بیمارستان صحرایی، انواع وسایل مدرن ارتباطی و همچنین انواع چادر گروهی، انفرادی و امکانات اولیه زندگی در شرایط سخت و دشوار است.
مراسم بزرگداشت دیپلمات ها و خبرنگار شهید در وزارت خارجه برگزار شد.
شاهد جنایت طالبان در کنسولگری ایران، به کشور بازگشت: الله داد شاهسون قره حسینی که در زمان حمله در داخل سرکنسولگری به سر می برد و توسط طالبان، همراه دیگر اعضای سرکنسولگری مورد هدف تیراندازی قرار گرفته بود، فقط مجروح شده و توانسته است از صحنه خارج و با کمک مردم افغانستان جراحات خود را تا حدی مداوا و از مسیر هرات وارد خاک جمهوری اسلامی شود.
شورای امنیت سازمان ملل کشتار دیپلمات های ایرانی را توسط طالبان به شدت محکوم کرد.
شنبه 28 شهریور 1377 – تیترهای خبری مرتبط
پیکر پاک دیپلمات ها و خبرنگار شهید، دیروز پس از مراسم نماز جمعه تهران، با حضور رهبر معظم انقلاب تشییع شد.
معاون اول رئیس جمهوری در جمع فرماندهان سپاه: نباید بدون برنامه و نا آگاه خود را درگیر بحران افغانستان کنیم.
با تاکید بر حل مسالمت آمیز بحران افغانستان، خرازی: بدون انعطاف پاکستان و طالبان در برابر ایران، نمی توان از جنگ پرهیز کرد.

دسته بندی شده در: